Gemensamt uttalande från MFF-Familjen

Vi är ideella och opolitiska supportrar som tar avstånd från rasism. Det står i våra stadgar och manifest. Det ligger som grund för hela vår verksamhet.

I MFFs stadgar slås det fast att ”Föreningen skall aktivt ta avstånd från rasism, våld och diskriminering” och att ”Föreningens verksamhet skall [..] aktivt medverka till att människor oavsett kön, etnicitet, religion, nationalitet och fysiska förutsättningar ges samma möjligheter att vara medlemmar eller på annat sätt verka för Föreningens bästa.”

Det finns anledning att lyfta de orden efter de senaste dagarnas händelser och efterföljande debatt. Det som hänt är fasansfullt och vi är alla chockade över att en medsupporter, god vän och medmänniska blivit svårt skadad efter ett brutalt överfall.

Det har funnits de som har tyckt att MFF och dess supportrar inte ska blanda sig i politiska händelser och detta kan man diskutera fram och tillbaka. Men det som har hänt är att en människa som alltid stått upp mot homofobi, rasism och diskriminering, nu har blivit svårt misshandlad på grund av att han stått upp mot just detta. Om inte vi som familj reser oss som en enda varelse mot dessa missdådare är inte orden i våra stadgar och manifest mycket värda.

Vi säger det igen: Det finns ingen plats för rasism eller någon annan form av diskriminering, varken på våra läktare eller på våra forum, på våra gator eller på våra pubar. Det finns ingen plats för rasism eller diskriminering i MFF-Familjen!

För vi är MFF-Familjen och i den är alla välkomna som vill älska MFF.

MFF Support
MFF Tifosi 96